شرح مختصر پروژه های کارخانه  شکر شرکت تایکو

شرکت تایکو فعالیت خود را در زمینه احداث كارخانه هاي شكر از طرح هاي شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبی از سال ۱۳۷۵ آغاز نمود . این فعالیت مشتمل بر ساخت داخل تمامي تجهيزات سالن توليد شكر خام و تصفیه در کارخانه های هفتگانه شکر امام خمینی ، امیر کبیر، دعبل خزاعی ، میرزاکوچک خان ، سلمان فارسی ، فارابی و دهخدا می باشد . تعداد تجهیزات ساخته شده بالغ بر ۱۵۴۰ مجموعه و به وزن ۱۴۳۰۰ تن شامل كليه مراحل مهندسي و تهيه نقشه هاي كارگاهي، تأمين مواد اوليه، ساخت، نصب، راه اندازي و آموزش می باشد.

گروه هاي اصلي تجهيزات ساخت داخل اين كارخانه ها عبارتند از :

الف) زلال سازي شربت شامل كلاريفايرها و هيترهاي شربت و تجهيزات جانبي مربوطه

ب) اوپراتورها شامل بدنه هاي رديف اول تا چهارم

ج) وکيو م پن ها (پخت تحت خلاء)و کندانسور های  استينلس استيل

د) كريستاليزورها ، فيد ميکسر ها

ه) گراس هاپرها، الواتورها، نوار نقاله ها و نقاله هاي حلزوني

و) مخازن و تجهيزات استينلس استيل و فولاد كربني

ز) تجهيزات سالن تصفيه شكر اعم از كربناسيون، سولفيتاسيون، كريستاليزر های تصفيه، ، اواپوراتورهاي فيلم  ريزش، مجموعة خشك كن سيلكوني و …

ط) سانتريفوژهاي Batch براي شكر پخت B و A (شكر خام و تصفيه)

ی) سانتريفوژهاي مداوم (Continuous) پخت C

ک) وكيوم پن هاي استينلس استيل پخت تحت خلاء در سالن  تصفيه شكر

ل) تجهيزات توزين (SCALES & WEIGHERS )

م) مكانيزم هاي مكانيكال تجهيزات از قبيل ياتاقان ها، همزن هاي عمودي و افقي، كويل هاي حرارتي و …

ن) سیستم نقاله های حمل شکر خام و کیسه برکارخانه فارابی و دهخدا بصورت قرارداد PC

س) سیستم نقاله های حمل شکر خام و کیسه بر کارخانه دهخدا بصورت قرارداد EPC

اهم تجهیزات ساخته شده در قرارداد های شکر

۱) مبدل های حرارتی : ساخت بالغ بر  ۳۰۰ دستگاه انواع مبدل های حرارتی از نوع Shell and Tube  و Falling Film   به وزن ۱۱۴۰  تن از جنس کربن استیل و استنلس استیل از قطر خارجی یک متر تا قطر پنج و نیم متر  و از وزن  ۲۰۰۰ کیلوگرم تا وزن ۱۰۰ تن در کارخانه های هفتگانه در حال کار می باشند این شرکت را به یکی از با تجربه ترین سازندگان مبدل های حرارتی تبدیل نموده که با پشتوانه تجربیات موفق یاد شده آمادگی کامی جهت همکاری همه جانبه در این زمینه را دارا می باشد

۲) سانتریفوژها : ساخت تعداد ۴۰ دستگاه  سانتريفوژ ناپیوسته مدل ARO  و تعداد ۲۴ دستگاه سانتریفوژ پیوسته مدل OKK مطابق با طرح شرکت SKODA-ZVU از کشور چک که بصورت انتقال تکنولوژی به این شرکت انجام گرفته است موجب گردید این تجهیزات برای اولین بار بصورت کامل در داخل کشور ساخت و راه اندازی گردد.

 ۳) میکسر های عمودی و افقی : ساخت  و راه اندازی  بالغ بر ۱۰۰ دستگاه  انواع میکسر های عمودی و افقی با و بدن کویل حرارتی  در کارخانه های شکر فارابی و دهخدا  تحت عنوان قرارداد گروه S.

۴) قرارداد EPC سیستم نقاله های دهخدا : اجرای طراحی و مهندسی  ، تأمین ، ساخت ، نصب و راه اندازی سیستم نقاله های شکر و کیسه بر کارخانه شکر دهخدا شامل بخش سیویل ، سازه های برج ها و گالری ها ، بخش مکانیک نوار نقاله ها و بخش برق و ابزار دقیق به وزن کلی ۱۰۰۰ تن و شامل  ۱۰۰۰ متر نوار نقاله جهت انتقال شکر و کیسه شکر.